ZÁSADY PRÁCE NA HOME OFFICE

Poradna

Pro někoho je práce z domova pohodlná a efektivní, jinému ale z mnoha důvodů nemusí vyhovovat – málo prostoru, děti, nedostatečná sebekázeň nebo neznalost. Někdy je ale nevyhnutelná a musíme se naučit všichni, jak doma plnohodnotně fungovat. Jak tedy zvládnout efektivní home office?

Nastavte si pracovní dobu

Všichni nemohou pracovat od 8:00 do 17:00. Někdo musí rozvážet děti do školy, někdo je zase zvyklý už patnáct let vstávat v šest hodin ráno. Ale to nevadí. Lépe se vám pracuje večer? Nebo jste efektivní spíše ráno? Nastavte si (pokud to vaše zaměstnání dovoluje) pracovní dobu podle sebe.

Řiďte se pravidly

Pokud víte, že by vás lákalo lenošení, určete si daná pravidla. Vyberte si v bytě svůj pracovní kout, nastavte si pauzy na oběd a určete si denní plán, který chcete splnit. Doporučujeme také často vstávat ze židle a nepracovat v pyžamu. Chovejte se jako v kanceláři. A nezapomeňte při pauze u kávy zavolat svým kolegům.

Vybavte si svou „kancelář“

Víte, že budete ještě dlouho pracovat z domova? Požádejte svého zaměstnavatele nebo si sami zařiďte kvalitní doplňky pro práci. K sezení u počítači si kupte vhodnou a kvalitní židli nebo zvolte gymnastický míč. Jednoduše si to doma udělejte pohodlné a hezké, máte možnost vybavit si kancelář snů. V žádném případě si nezvykejte pracovat z gauče nebo dokonce z postele. Neprospěje to ani vašemu pracovnímu výkonu, ani vašim zádům.

Vyhněte se prokrastinaci

O denním plánování jsme se už zmiňovali, ale pokud vás to stejně táhne k lelkování, vytvořte si v hlavě či na papíře konkrétní plán. Rozvrhněte si všechny úkoly a události do kalendáře, nastavte si připomínky do telefonu nebo si polepte monitor lístečky. Trénujte a zlepšujte svůj time management.

Netahejte si práci domů

Při práci na home office dbejte o to více na to, abyste oddělovali osobní a pracovní čas. Pomůže vám k tomu už zmiňovaný pracovní kout, time management a pracovní doba. Jděte se odpoledne projít do přírody, užívejte si čas s rodinou a na práci po zbytek dne zapomeňte.

Základní doporučení pro efektivní práci z domova v bodech

  • Nepracujte v pyžamu.
  • Dodržujte pauzy, při kterých se protáhněte a občerstvěte.
  • Buďte pravidelně ve spojení s kolegy, pokud to lze.
  • Vyhraďte si doma pracovní místo a plnohodnotně ho vybavte.
  • Dodržujte pracovní dobu.
  • Neodbývejte jídlo, obědvejte v klidu a mimo pracovní místo.
  • Plánujte si pravidelné aktivity mimo byt, jděte se alespoň jednou denně projít a “spojit” s okolním světem.

Výhody a nevýhody home office

Výhody

  • Máte větší svobodu a kontrolu nad svým časem.
  • Můžete pracovat kde chcete.
  • Ušetříte čas i peníze za dojíždění do kanceláře.
  • Svou domácí kancelář si můžete zařídit podle svého vkusu.
  • Home office využijete ideálně třeba na mateřské, rodičovské dovolené…
  • Můžete cestovat, a přitom pracovat.
  • Mnohdy máte na home office větší klid na nerušenou hlubokou práci.

Nevýhody

  • Nemáte sociální kontakt se svými kolegy.
  • Musíte se naučit bojovat s prokrastinací a okolními vlivy.
  • Při nedostatku místa musíte zařizovat domácí kancelář.
  • V případě přítomnosti dalších členů v domácnosti, nemáte dostatečný klid na práci.
  • Mnohdy nemáte vybavení a potřebné přístroje, jako v kanceláři.
  • Musíte dbát na pomyslné oddělenování pracovního a soukromého času.

Jak je vidět, home office má své klady i zápory a není vhodná pro každého. Pokud patříte k těm, kteří homeoffice nezvládají a víte, že vaše práce doma nebude dosahovat takových kvalit jako výkon v kanceláři, raději si pronajměte pracovní místo ve sdílené kanceláři (tzv. coworking) nebo se domluvte na střídavém sdílení pracovního místa v kanceláři. Pokud máte práce na home office nařízenou, dodržujte sepsaná doporučení a uvidíte, že si brzy najdete svůj efektivní režim práce doma.